bij het begin van het schooljaar kregen jullie de resultaten van de vorige bevraging. De algemene beoordeling over de werking van de school was vrij positief.
Wie de cijfers nog eens wil inkijken vindt ze onder de knop 'informatie > documenten'.
De raad van bestuur en het team hebben uit die bevraging een aantal werkpunten gedistilleerd. Vooraleer we jullie vragen opnieuw een evaluatieformulier in te vullen houden we eraan jullie te informeren over wat we met die werkpunten hebben gedaan, en wat we nog inplannen.
Even terugblikken dus...:
Vraag 1- Algemeen schoolvisie
Uit dit luik blijkt dat de ouders tevreden zijn over de plaats die het kind krijgt en dat ze de ervaringsgerichte aanpak herkennen in de manier waarop er met kinderen wordt omgegaan, dat het proces belangrijk is en dat er voldoende uitdaging is voor de kinderen (wat toch wijst op een individuele benadering van ieder kind).
Uit de vragen en opmerkingen bij de enquête blijkt wel dat ouders geïnformeerd willen blijven over de manier waarop wordt lesgegeven en de manier waarop de leerstof wordt overgebracht.
Hoe werd met dit werkpunt omgegaan?
Net als andere jaren: info-avonden per klas over aanpak, individuele oudercontacten, gedetailleerde informatie in de evaluaties van de kinderen.
Het team van de Waterval heeft bovendien een informatie-avond georganiseerd voor de RvB over hun visie en aanpak, ter voorbereiding van een algemene info-avond in het najaar om ouders mee te geven wat ze doen, hoe ze de leerstof aanpakken, en te verzekeren dat ze vanuit die visie altijd open staan voor gesprekken met ouders.
Vraag 2 - communicatie
De gebruikte kanalen worden in meer of mindere mate gebruikt. De briefwisseling via kinderen, de nieuwsbrief, en de evaluaties van de kinderen worden het meest gebruikt. De website wordt minder geraadpleegd. Ouders vragen wel tijdig geïnformeerd te worden over de activiteiten en de hulp die daarbij van ouders wordt gevraagd, zodat ze zich erop kunnen organiseren. Info-avonden in de school blijken waardering te krijgen, ondanks de beperkte opkomst van ouders. Hier blijft het zoeken naar de juiste balans tussen informeren en bevragen van het team voor avondactiviteiten.
Hoe werd met de werkpunten omgegaan?
Werkpunt: tijdig activiteiten aankondigen zodat ouders zich daarop kunnen organiseren, desgevallend helpen. Dit is een permanent aandachtspunt, en ook hier geldt dat een evenwicht moet worden gevonden tussen initiatieven die ontstaan naar aanleiding van projecten, en vooraf te plannen activiteiten.
Werkpunt: zorgen voor terugkoppeling over de projecten, ook buiten de evaluaties om, voor de ouders die niet de kans hebben bij de projectvoorstellingen aanwezig te zijn.
Goed afstemmen van de communicatiekanalen. Duidelijk dat nieuwsbrief, postmeester, oudercontacten en klasvergaderingen zeer belangrijk worden geacht. Een inflatie van communicatiekanalen vermijden. Permanent aandachtspunt.
Vraag 3 - pedagogisch
De cijfers tonen dat ouders overwegend tevreden zijn over de pedagogische aanpak. Desondanks stellen we eveneens vast uit de cijfers dat ouders niet altijd weten hoe de overdracht leerstof van leerstof gebeurt door de jaren heen.
De drie basisregels van de school zijn ook niet door alle ouders gekend: respect voor jezelf, voor de ander en voor materiaal
Hoe wordt met werkpunten omgegaan?
Verduidelijken hoe leerstof wordt overgebracht is één van de doelstellingen van de klasvergaderingen, maar blijkbaar is er behoefte aan een klasoverschrijdende toelichting waarbij de rode draad over de verschillende leerjaren zichtbaar wordt. Er wordt in het najaar een info-avond georganiseerd over de visie en leerstofoverdracht, over alle klassen heen. De bedoeling was om dit in het voorjaar al te doen, maar er werd gekozen om dit in samenspraak met de nieuwe (nog te selecteren) coördinator op te zetten, zodat iedereen op dezelfde lijn zit en over dezelfde informatie beschikt.
Ook de overdracht van informatie aan invallende leerkrachten (ziekten en verlofstelsels) moet een permanent aandachtspunt zijn Het leerling-volgsysteem dat steeds verder wordt uitgewerkt biedt hierop deels een antwoord maar het moet een permanent aandachtspunt blijven.
Promotie van de drie basisregels is een werkpunt voor de PR-ploeg.
Vraag 4 - cultuurbeschouwing
Opnieuw: overwegend tevreden reachties.
Werkpunt
Wel nood aan verduidelijking over hoe we proberen om te gaan met religieuze overtuigingen, levensbeschouwelijke opvattingen en hoe we proberen in te spelen op de “grote wereld”. Dit zal meegenomen worden in de klastoelichting bij het begin van het schooljaar.
Vraag 5 – Gezonde school
Mooie cijfers, over fruitdag, bioboer en algemene aandacht voor de gezondheid van school en kinderen.
Werkpunt:volhouden en blijven aandacht geven
Vooruitgang: vrij doorgedreven luiscontrole
Vraag 6 – ICT
Werkpunten
ICT: Promotie website als infokanaal; uitwerken van een “intranet” waar ouders terechtkunnen?
Update documenten op de website: kernteam (cfr laatste vergadering RvB)
Team: info over gebruik van de computer in de klas tijdens klasvergadering; mogelijkheden om een “blog” te hebben? Op schoolniveau, waar per klas af en toe iets op komt, niet te bedoeling om leerkrachten te verplichten om na hun uren nog te bloggen. Wel bv over bosklasse? Zou veel gelezen worden, middel om mensen naar de website te lokken maar technisch/werkgewijs haalbaar?
Vooruitgang: er is een webmaster.
Vraag aan de webmaster om makkelijk invulbare blogs te voorzien, zodat er op het niveau van de school blogs mogelijk zijn bij bijzondere evenementen van de school, zonder dat dit extra technische opleiding vereist van het team.
De eerste stap naar dit blog-systeem is het aanpakken en verbeteren van het huidige interne systeem.
Dit om frustraties bij leerkrachten en leerlingen te voorkomen.
Er werd een planning opgemaakt, waarbij nieuwe klas-pc's en upgrades van servercapaciteit al in behandeling zijn.
Vraag 7 – Externe hulp
De vragen en antwoorden over externe hulp zijn eerder individueel te bespreken; ze zijn slechts op een beperkt aantal leerlingen van toepassing. Het team blijft alert voor ieder kind en zijn of haar noden, en zal doorverwijzen waar nodig.
Vraag 8 – Nieuwe ouders
Nieuwe ouders zijn tevreden, zo blijkt uit de bevraging; Opnieuw is de doorstroom van informatie het enige knelpunt. Aandachtspunt voor alle leerkrachten van “nieuwe” ouders, en dit gedurende het hele eerste schooljaar.