Fopem

Wie is Fopem en hoe kwam Fopem tot stand?

FOPEM staat voor de Federatie van Onafhankelijke Pluralistische Emancipatorische Methodescholen. Zo’n vier jaar geleden besloten de Federatie Freinetwerking, de Vlaamse Onafhankelijke Methodescholen en enkele ervaringsgerichte scholen om samen een federatie 
op te richten. Zo ontstond FOPEM, een groepering van onafhankelijke methodescholen. Deze scholen werden, op één na, allemaal opgericht door ouders en leerkrachten en dit vanuit onvrede met het bestaande onderwijssysteem. Ze wilden vernieuwend werken en creërden scholen met 
een welomschreven pedagogisch profiel. Sommige startten vanuit een eigen concept op pedagogisch, methodisch en/of didactisch vlak. Anderen kozen voor een bestaand onderwijs-
model, zoals het Freinetonderwijs. Op dit moment is FOPEM de koepel van alle onafhankelijke methodescholen in Vlaanderen.

WAT DOET FOPEM ?

FOPEM wil de onafhankelijke methodescholen en hun pedagogie ondersteunen. Het werkterrrein 
van FOPEM situeert zich voornamelijk op belangenverdediging, interne en externe dienstverlening.

Als kleine onderwijsverstrekker vinden we het belangrijk om een inbreng te hebben in de beleids- 
en adviesorganen van de Vlaamse gemeenschap.
De vertegenwoordiging van de FOPEM-scholen gebeurt langs OKO, het Overleg van de Kleine Onderwijsverstrekkers, waarin FOPEM samen met de Federatie van de Steinerscholen en het Vlaams Onderwijs Overleg Platform (VOOP) zetelt. OKO is
aanwezig op de Vlaamse Onderwijsraad, het departement Onderwijs, de overlegplatformen, de adviescommissies, de stedelijke onderwijsinitiatieven,…

De interne dienstverlening bestaat uit pedagogisch-didactische ondersteuning aan schoolteams, schoolbesturen en ouders door het geven van informatie en vorming. Zo wordt vanuit FOPEM navorming georganiseerd met betrekking tot de visie, het vakinhoudelijke, de didactiek, de ontwikkeling van schoolinstrumenten, het beleid en de schoolorganisatie. Schoolbesturen en coördinatoren kunnen voor advies en informatie over organisatorische , administratieve en 
juridische problemen terecht op het secretariaat van FOPEM.

Tweemaandelijks komen de coördinatoren van alle scholen samen om de laatste nieuwtjes in verband met wetgeving, schoolbeleid en schoolorganisatie uit te wisselen.

Daarnaast ziet FOPEM het als een belangrijke taak om informatie over methodeonderwijs door te geven. Initiatiefgroepen van startende scholen worden gïnformeerd en nieuwe onafhankelijke methodescholen worden extra begeleid. Ook individuele vragen naar informatie worden graag beantwoord.

STRUCTUUR

FOPEM is een vzw. De effectieve leden zijn vzw’s die optreden als schoolbestuur voor een onafhankelijke methodeschool. Fopem wordt beheerd door een raad van beheer die maandelijks samenkomt. De leden van de raad van beheer worden jaarlijks benoemd door de algemene vergadering. Deze algemene vergadering bestaat uit tweevertegenwoordigers per vestigingsplaats van elk effectief lid. Elk effectief lid betaalt een jaarlijkse bijdrage die in verhouding staat tot het 
aantal leerlingen.

FOPEM verzorgt een tweemaandelijkse nieuwsbrief bestemd voor leerkrachten en ouders.

Wenst U nog meer te weten over FOPEM klik dan op deze link.

 Evaluaties

Beste ouders,

bij het begin van het schooljaar kregen jullie de resultaten van de vorige bevraging. De algemene beoordeling over de werking van de school was vrij positief.

Wie de cijfers nog eens wil inkijken vindt ze onder de knop 'informatie > documenten'.

De raad van bestuur en het team hebben uit die bevraging een aantal werkpunten gedistilleerd. Vooraleer we jullie vragen opnieuw een evaluatieformulier in te vullen houden we eraan jullie te informeren over wat we met die werkpunten hebben gedaan, en wat we nog inplannen.

Even terugblikken dus...:

Vraag 1- Algemeen schoolvisie

Uit dit luik blijkt dat de ouders tevreden zijn over de plaats die het kind krijgt en dat ze de ervaringsgerichte aanpak herkennen in de manier waarop er met kinderen wordt omgegaan, dat het proces belangrijk is en dat er voldoende uitdaging is voor de kinderen (wat toch wijst op een individuele benadering van ieder kind).

Uit de vragen en opmerkingen bij de enquête blijkt wel dat ouders geïnformeerd willen blijven over de manier waarop wordt lesgegeven en de manier waarop de leerstof wordt overgebracht.

Hoe werd met dit werkpunt omgegaan?

Net als andere jaren: info-avonden per klas over aanpak, individuele oudercontacten, gedetailleerde informatie in de evaluaties van de kinderen.

Het team van de Waterval heeft bovendien een informatie-avond georganiseerd voor de RvB over hun visie en aanpak, ter voorbereiding van een algemene info-avond in het najaar om ouders mee te geven wat ze doen, hoe ze de leerstof aanpakken, en te verzekeren dat ze vanuit die visie altijd open staan voor gesprekken met ouders.

Vraag 2 - communicatie

De gebruikte kanalen worden in meer of mindere mate gebruikt. De briefwisseling via kinderen, de nieuwsbrief, en de evaluaties van de kinderen worden het meest gebruikt. De website wordt minder geraadpleegd. Ouders vragen wel tijdig geïnformeerd te worden over de activiteiten en de hulp die daarbij van ouders wordt gevraagd, zodat ze zich erop kunnen organiseren. Info-avonden in de school blijken waardering te krijgen, ondanks de beperkte opkomst van ouders. Hier blijft het zoeken naar de juiste balans tussen informeren en bevragen van het team voor avondactiviteiten.

Hoe werd met de werkpunten omgegaan?

Werkpunt: tijdig activiteiten aankondigen zodat ouders zich daarop kunnen organiseren, desgevallend helpen. Dit is een permanent aandachtspunt, en ook hier geldt dat een evenwicht moet worden gevonden tussen initiatieven die ontstaan naar aanleiding van projecten, en vooraf te plannen activiteiten.

Werkpunt: zorgen voor terugkoppeling over de projecten, ook buiten de evaluaties om, voor de ouders die niet de kans hebben bij de projectvoorstellingen aanwezig te zijn.

Goed afstemmen van de communicatiekanalen. Duidelijk dat nieuwsbrief, postmeester, oudercontacten en klasvergaderingen zeer belangrijk worden geacht. Een inflatie van communicatiekanalen vermijden. Permanent aandachtspunt.

Vraag 3 - pedagogisch

De cijfers tonen dat ouders overwegend tevreden zijn over de pedagogische aanpak. Desondanks stellen we eveneens vast uit de cijfers dat ouders niet altijd weten hoe de overdracht leerstof van leerstof gebeurt door de jaren heen.

De drie basisregels van de school zijn ook niet door alle ouders gekend: respect voor jezelf, voor de ander en voor materiaal

Hoe wordt met werkpunten omgegaan?

Verduidelijken hoe leerstof wordt overgebracht is één van de doelstellingen van de klasvergaderingen, maar blijkbaar is er behoefte aan een klasoverschrijdende toelichting waarbij de rode draad over de verschillende leerjaren zichtbaar wordt. Er wordt in het najaar een info-avond georganiseerd over de visie en leerstofoverdracht, over alle klassen heen. De bedoeling was om dit in het voorjaar al te doen, maar er werd gekozen om dit in samenspraak met de nieuwe (nog te selecteren) coördinator op te zetten, zodat iedereen op dezelfde lijn zit en over dezelfde informatie beschikt.

Ook de overdracht van informatie aan invallende leerkrachten (ziekten en verlofstelsels) moet een permanent aandachtspunt zijn Het leerling-volgsysteem dat steeds verder wordt uitgewerkt biedt hierop deels een antwoord maar het moet een permanent aandachtspunt blijven.

Promotie van de drie basisregels is een werkpunt voor de PR-ploeg.

Vraag 4 - cultuurbeschouwing

Opnieuw: overwegend tevreden reachties.

Werkpunt

Wel nood aan verduidelijking over hoe we proberen om te gaan met religieuze overtuigingen, levensbeschouwelijke opvattingen en hoe we proberen in te spelen op de “grote wereld”. Dit zal meegenomen worden in de klastoelichting bij het begin van het schooljaar.

Vraag 5 – Gezonde school

Mooie cijfers, over fruitdag, bioboer en algemene aandacht voor de gezondheid van school en kinderen.

Werkpunt:volhouden en blijven aandacht geven

Vooruitgang: vrij doorgedreven luiscontrole

Vraag 6 – ICT

Werkpunten

ICT: Promotie website als infokanaal; uitwerken van een “intranet” waar ouders terechtkunnen?

Update documenten op de website: kernteam (cfr laatste vergadering RvB)

Team: info over gebruik van de computer in de klas tijdens klasvergadering; mogelijkheden om een “blog” te hebben? Op schoolniveau, waar per klas af en toe iets op komt, niet te bedoeling om leerkrachten te verplichten om na hun uren nog te bloggen. Wel bv over bosklasse? Zou veel gelezen worden, middel om mensen naar de website te lokken maar technisch/werkgewijs haalbaar?

Vooruitgang: er is een webmaster.

Vraag aan de webmaster om makkelijk invulbare blogs te voorzien, zodat er op het niveau van de school blogs mogelijk zijn bij bijzondere evenementen van de school, zonder dat dit extra technische opleiding vereist van het team.

De eerste stap naar dit blog-systeem is het aanpakken en verbeteren van het huidige interne systeem.

Dit om frustraties bij leerkrachten en leerlingen te voorkomen.

Er werd een planning opgemaakt, waarbij nieuwe klas-pc's en upgrades van servercapaciteit al in behandeling zijn.

Vraag 7 – Externe hulp

De vragen en antwoorden over externe hulp zijn eerder individueel te bespreken; ze zijn slechts op een beperkt aantal leerlingen van toepassing. Het team blijft alert voor ieder kind en zijn of haar noden, en zal doorverwijzen waar nodig.

Vraag 8 – Nieuwe ouders

Nieuwe ouders zijn tevreden, zo blijkt uit de bevraging; Opnieuw is de doorstroom van informatie het enige knelpunt. Aandachtspunt voor alle leerkrachten van “nieuwe” ouders, en dit gedurende het hele eerste schooljaar.

Visie

De Waterval en De Witte Merel, dat zijn wij…

… diversiteit is ons uitgangspunt

Iedereen is uniek. Dat is het uitgangspunt bij het vormgeven van onze organisatie en het inrichten van ons onderwijs. Dat idee versterkt onze scholen: allemaal anders zijn betekent een verrijking voor iedereen.

Onze school is onafhankelijk en pluralistisch ingericht. Er zijn verschillende sociale, filosofische en culturele stromingen aanwezig in onze samenleving en die mogen er zijn. Elk kind kan zich welkom voelen op onze school, welke overtuiging het gezin ook aanhangt of welke achtergrond de identiteit van het kind ook mee bepaalt. Die diversiteit is onze troef.

Respect en solidariteit zijn onze kernwaarden. Je vindt ze reeds terug in teksten die bij het ontstaan van de school werden opgemaakt. Respect vertaalt zich in: elkaar waarderen en rekening houden met elkaar, jezelf kunnen waarderen en zorg dragen voor materiaal. Solidariteit is een vorm van samenhorigheid. Solidariteit vertaalt zich in: een stukje van jezelf kunnen vrijmaken in functie van iets of iemand anders en ten goede van het doel waarvoor je samen gaat.

… duurzaamheid is onze uitdaging

Datgene wat we doen, doen we weloverwogen, met de bedoeling tot oplossingen te komen die duurzaam zijn en dus lang meegaan. Dat is de uitdaging bij het vormgeven van onze organisatie en het inrichten van ons onderwijs.

Duurzaam onderwijs gaat voor fundamenteel leren

Als een kind datgene wat geleerd werd, kan inzetten in verschillende situaties, waarbij het leren zelf uitgebreid en verdiept kan worden, spreken we over fundamenteel of duurzaam leren. Fundamenteel leren kenmerkt zich door een hoge graad van welbevinden en een grote betrokkenheid van het kind op het leren. Wij kiezen voor ervaringsgericht onderwijs omdat daarin het welbevinden en de betrokkenheid van het kind, als voorwaarde om tot leren te komen, essentieel zijn.

Welbevinden en betrokkenheid van het kind creëer je door uitdagend onderwijs te voorzien. We hebben het vertrouwen dat kinderen van nature tot leren komen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid. We sluiten zo dicht mogelijk aan bij de mogelijkheden van het kind, door te werken in de zone van de naaste ontwikkeling.[1] Binnen de zone van de naaste ontwikkeling zijn onze verwachtingen naar het kind toe hoog. We zorgen ervoor dat onze kinderen intrinsiek gemotiveerd blijven om tot leren te komen. We vertrekken daartoe vanuit beleving in betekenisvolle contexten en hebben aandacht voor reflectie op het leerproces.

Een duurzame organisatie draagt zorg voor haar omgeving

Wie zorg draagt voor kinderen, draagt zorg voor de omgeving waarin die kinderen groot worden. Daarom vinden we het belangrijk om als organisatie verbonden te zijn met onze omgeving in al haar aspecten: mens, natuur en milieu. We kijken met een open vizier naar de snel evoluerende omgeving. We gaan er onderzoekend mee om en bekijken op welke duurzame manier we ermee aan de slag kunnen gaan.

Ook onze kinderen verbinden we met hun omgeving. Het is immers de meest betekenisvolle context om tot leren te komen: het geleerde moet daar inzetbaar zijn en functioneel kunnen worden toegepast. Wij beschouwen onze schoolomgeving als inspiratiebron en geven onze kinderen de kans om ze te ontdekken en te beleven.

Omgekeerd zijn we er ons van bewust dat de omgeving waarin een kind opgroeit, een belangrijke factor is in de ontwikkeling van een kind. Een kind is meer dan het kind in de klas. Daar houden wij, in de mate van het mogelijke, rekening mee.

Een duurzame organisatie gaat voor duurzame relaties

Onze organisatie is een coöperatieve omgeving, waar we in verbondenheid en gelijkwaardig samen school maken. Samen maken we keuzes aangaande de uitdagingen die op ons pad komen. Het is via coöperatie dat we de organisatie, elkaar en onszelf, bij elke nieuwe uitdaging, opnieuw in harmonie brengen. Dit vergt van elke betrokkene een attitude die gestoeld is op onze kernwaarden: respect en solidariteit. Een coöperatieve omgeving vraagt ook regels en onderlinge afspraken. Deze regels en afspraken duiden we in alle openheid.

Onze school bouwt netwerken op in haar omgeving. Ze participeert aan activiteiten of projecten die in de omgeving plaatsvinden. Op deze manier verbindt de school zich met haar omgeving. Waar mogelijk worden samenwerkingsverbanden met andere organisaties aangegaan, in functie van een duurzame verankering van onze school in de buurt.

Ook leren is verbindingen leggen. En niet alleen in je hoofd. Via samenwerking of coöperatief leren krijgen we de kans om te leren van elkaar. We krijgen ook de kans om iemand te helpen vanuit de talenten waarover we beschikken. Leren is geen competitie.

 

… ondernemend zijn is onze passie

Het nemen van initiatief en actieve deelname aan een geheel is onze passie. Jij, met jouw talent, neemt een engagement op dat een bijdrage betekent voor onze school, voor onze organisatie, voor onze samenleving. Wij, als organisatie, met onze sterktes, nemen een engagement op dat, op haar beurt, een bijdrage betekent. Vanuit de passie voor ons project, dragen we onze visie uit op een integere manier en via een doordacht en duidelijk beleid, proberen we zoveel mogelijk kinderen te bereiken.

Ondernemende kinderen zijn breed ontwikkeld

Het is ons ultieme doel om weerbare en breed ontwikkelde kinderen te laten uitstromen en uitvliegen. Onze kinderen kunnen, met hun eigen talenten, actief deelnemen aan de samenleving. Ze beschikken over voldoende zelfkennis en kunnen zelf initiatief nemen. Wij werken aan hun zelfstandigheid en prikkelen hun creativiteit, in de brede zin van het woord. Onze uitstromers en uitvliegers kunnen vanuit een intrinsieke motivatie en via het maken van bewuste keuzes hun eigen pad bewandelen.

Een ondernemende organisatie heeft ambitie

Onze visie waarmaken is de prioritaire ambitie. De kinderen, ouders, leerkrachten en de samenleving bieden de organisatie een waaier aan uitdagingen, die ons uitnodigen onze visie steeds verder te verdiepen. Deze tekst is dus geen eindpunt. Het is het avontuur van iedereen die op de school betrokken is, om de visie te vertalen naar concrete acties, projecten en andere initiatieven, die het op hun beurt waard zijn geëvalueerd en bijgestuurd te worden. Omgekeerd geldt ook dat, alle acties die we ondernemen en projecten die we opstarten, aan de visie getoetst worden. Wij vinden het dus belangrijk om een lerende organisatie te zijn, die via zelfreflectie zorg draagt voor haar kwaliteit en op die manier voortdurend groeit. En een vleugje humor daarbij, in functie van zelfrelativering, mag!

 

Vacatures

Er zijn momenteel geen vacatures beschikbaar.

Organigram

Nog aan te vullen!